Är er telefonväxel säker?
Tyvärr så finns det alltid risker i att använda sig av nya system. Det kan handla om allt från att ta steget och börja använda sig av molnbaserade tjänster till att byta telefonväxel till företaget. Det förra är relativt nytt och vanligt - det senare börjar bli vanligare och vanligare.
Det finns dock en gemensam nämnare och fråga som bör ställas: är det hela säkert? Ja - och nej. Det handlar om att välja rätt leverantör också. Om du beställer en ny telefonväxel - en mbil sådan - som ska implementeras i ditt företag så kanske du sätter ett högre fokus på att denna ska vara billig och att den ska gå snabbt att få igång snarare än att dne ska vara säker.
Tänker man efter - oavsett om det handlar om molnbaserade tjänster eller om en ny telefonväxel - så delas det en massa känslig information som i orätta händer kan skapa stor aprobelm. Vi skulle säga att säkerheten är, om inte viktigast, så åtminstone viktigare än att systemet snabbt ska kunna börja användas.
Vanligt med kapning av en telefonväxel
Ditt företag har en normal räkning på 3000 kronor i månaden. Det handlar om vanliga operatörskostnader och helt vanliga samtal som dina anställda gör. Ingen större kostnad utan helt normal. Nu har nyligen bytt till en ny telefonväxel som ger alla anställda en större flexibilitet - och som ger kunderna betydligt bättre chans att snabbt komma i kontakt med exakt rätt person.
Den nya tjänsten är en mobil växel - något som innebär att en anställd kan koppla upp sig mot ett wi-fi oavsett var han befinner sig och genom detta vara anträffbar, delta vid möten och kunna samtala med kunder när som helst. Vidare så kan ni koppla varandra vidare, ni kan ha flera terminaler länkade och hålla telefonmöten med hela kontoret närvarande, men vi sina mobiler.
Välj en säker leverantör
Det bästa är att detta fungerar oberoende av operatör och att du som chef alltså slipper de skyhöga kostnaderna som exempelvis ett utlandssamtal för med sig. De 3000 kronorna ni idag betalar är också en maximal gräns; högre än så kommer aldrig er räkning att bli. Kopplar dina anställda upp sig mot ert wi-fi så blir deras samtal alltså inte dyrare. Men, en dag så öppnar du räkningen från den operatör ni valt och ser en summa som får det att svartna för ögonen: 300.000 kronor. För samtal till Ghana?!!
Vilken anställd har ringt dit och varför har han inte använt er telefonväxel via wi-fi? Det är ingen av era anställda som ringt: ni har blivit hackade, er nya telefonväxel är kapad. Detta scenario är tyvärr inte ovanligt att se (exemplet är faktiskt hämtat från verkligheten) och det visar på att valet av leverantör måste ske med ett större säkerhetstänk.
Vem ska då betala? I det fallet ovan så makulerades räkningen av operatören. Det kunde lika gärna ha blivit så att operatören i fråga valt att ta det vidare för att få sina pengar av företaget. Ett företag som i sin tur alltså hade fått försöka reda ut - tillsammans med polisen - om vem som lyckats kapa telefonväxeln och ringt till Ghana. Inte det lättaste, det kan vi säga direkt.
Andra inlägg
- Att hantera efterspelet efter en våldtäkt
- Anlita en privatdetektiv för att få svar
- Advokat Stockholm - ta juridisk hjälp
- Skriv ett aktieägaravtal och staka ut framtiden
- Vilka lagar/regler gäller vid andrahandsuthyrning?
- Hitta den bästa lösningen för familjen vid vårdnadstvist i Dalarna
- Här får du hjälp med dödsbo i Stockholm under en svår tid
- Juridisk hjälp med konkursansökan och rekonstruktion
- En certifierad advokatbyrå ordnar arbetstillstånd på nolltid
- Kan man stämma en målare för ett dåligt jobb?